Thursday, March 24, 2011

Pantang...part2

Posted by Acik Mano at 9:22 PM
Sambungan dari part 1
Cite berkenaan makanan plak ya....... nama pun berpantang, jadinya makanan pun kena pilih2 le mana yang boleh mana yang tak boleh....ikut kata bidan jangan makan benda2 yang sejuk, berangin....awas bukan pantang jumpa ya....
Sayur asasi pucuk pegaga le...nama je pucuk pegaga, tapi sebenarnya dengan akar2 sekali masuk kuali tuk dibuat rendang dengan ikan tenggiri...(sodap ooo), kata bonda dipangakal akar tu paling banyak khasiat ubatnya, jadi kena basuh bersih2 nanti makan pasir plak. Anak2 yg joint sekali pun kata...mama nanti mama buat lauk cam ni ya....rendang jantung pisang pun digalakkan tuk menambah susu badan tuk baby kata mak bidan...
Cara merendang tuk org bersalin ni lain sikit...cili guna cili kering dah dibuang biji, sekadar warna2 merah je, tak pedas...lada hitam..(yang ni letak banyak...),bawang putih, bawang merah, halia, lengkuas, serai...santan sikit je...rendangnya memang kering betul2...
Kalu tak pun ikan tenggiri jeruk tu (bukan tenggiri masin), dibakar kemudian diperah dengan air asam limau, letak lada hitam, bawang putih dan halia muda...peh sedapnye bau dan rasa nye...buat pembuka selera...
Masalahnya acik ni lain daripada orang....tak tahan dengan lada hitam, kan panas badan, nanti mata tak puas berkelip dan tahi mata jadi banyak...so kena le kurangakan lada hitam ni dalam menu....
Ada org kata ikan bilis jangan makan tapi di kampung acik tu pun asasi gak, tujuan untuk menambahkan keperluan kalsium....ikan bilis, bawang putih, bawang merah...semua digoreng asing, kemudian dicampurkan...makan dengan nasi panas2...sedap ooo...
Di kampung acik makanan org pantang ni tak banyak air, tak de merasa makan nasi berlauk sup, macam orang lain tu ada sup ayam ke, daging ke... sayur2 masak bening ke...tak merasa le....alasan tak leh banyak air nanti banyak buang air dan selalu basah, lambat sembuh luka tu....(betul ke...???)
Ayam dan teur memang tak dibenarkan, alasan nanti gatal...ikan2 pun tengok gak...ikan yang masuk ketegori gatal dan bisa tak dibenarkan seperti ikan kembung dan keli....kalu ikan tu standard le ikan tenggiri, merah dan parang...(mahal tu rega...)
Klau sayur plak kobis ke, sawi ke petole ke, yang ketegori sejuk tak dibenarkan...selain dari tu ketegori berangin cam kangkung, bayam, labu,  ke...memang tak boleh le...ketegori yang miang palk cam rebung memang tak dibenarkan....
Kalu buah2 tu...paham2 je le kalau buah2 Malaya ni memang tak kena bagi le, cam rambutan, langsat, manggis, tembikai... nanti batuk, selsema dan sejuk.....seksa ooo kalu batuk ni, kena pegang perut dan tahan macam orang nak kencing tu, bila nak batuk coz macam nak terkeluar ari2 rasanya bila batuk... buah yang boleh yang panas le cam anggur, epal...buah prun, limau dan belimbing baik dimakan nanti senang nak buang air besar...yang best bleh makan durian...tapi jangan le melampau plak...(cam acik kalu makan durian tak 3 buah tak sah, setakat 3 ulas je tak payah makan le...mana ada uummppp...)..
 Paling kena pantang part air batu le, walau cam na panas pun dilarang sama sekali minum air batu...sebenarnya air batu dan air kelapa memang mak bidan larang minum (sekali sekala bleh le...) sebab katanya badan nak guana lama, nanti bila umo belum 40 dah longar2 lutut, sakit belakang le...dan tak sesuai bagi peremuan sebab nanti 'bawah kembang' katanya...
Jadi tuk menjaga keharmonian rumah tangga dan kesihatan badan masa berpantang ni memang le mak bidan memaksa minum air akar kayu khas untuk orang bersalin...kandungannya acik pun tak ingat (atau tak tahu...), acik beli je pada mak bidan yang ngurut acik tu.... masa kawan acikbersalin acik tolong belikan akar kayu ni di kedai jamu....jadinya sepanjang berpantang tu pagi dan malam kena le minum...
Masa 7 hari yang awal bonda suh minum air ibu kunyit, ibu kunyit tu dia sagat dan perah ambil airnya, kemudian dia tambah sebutir garam jantan...cam na nak kenal garam jantan ni ya...kata bonda garam kasar yg panjang dr yang lain...masa nak minum tu selawat le dulu dan kena minum pagi2 semasa perut kosong...(pedo yoo rasanye, bila da rasa garam tu ok gak....ilang kit pedonye tu...).  Tujuannya tuk merawat luka dalaman dan memudahkan darah2 beku tu keluar...kata dia le...
Bagi tuk kes yang kena jahit (acik anak pertama je, yang lagi dua tu tak jahit de...), tuk mempercepatkan baik lukanya, bonda suh masak air masukkan asam keping dan manjakani (kena pecah2kan dulu ...), biarkan mengelegak seketika....digunakan untuk buat cebok....Selepas bercebok tu keringkan kemudian asahkan biji manjakani dan sapukan pada tempat yang luka....tuk cepat kering dan baik luka tersebut...

bersambung lagi daa....

0 comments:

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei