Wednesday, March 23, 2011

Pantang...part 1

Posted by Acik Mano at 10:21 PM
Pantang???? Pasal plak acik yg dah tutup kilang nak cite berkenaan pantang....pantang jumpa ke...kalau ice krim Magnum memang acik pantang jumpa...mesti bedal...
Nak cite berkenaan berpantang ni sebab sorang kawan lama yg akan bersalin suh acik cite... dia duk jauh, kalu duk dekat dengan acik senang nak sembang2... so entry kali ni acik tujukan khas buat Wawapinky yg acik jahitkan bling2 Luv Pink pada baju akad nikah dia.... la ni dah nak bersalin dah dalam beberapa bulan lagi....
Acik cerita ni cara acik berpantang le ye...bagi orang lain mungkin lain caranya....
Masa nak gi bersalin dihospital acik bawak sama bengkung getah yang acik beli jenama Avon dan minyak panas, coz ikut kata bonda, nanti dihospital sejuk bila lepas bersalin, takut perut masuk angin dan jadi kembung....so lepas je bersalin acik sapu minyak panas dan ikat perut dengan bengkung getah tu...tu pun perut acik buncit gak...bila balik umah bonda kata ngap jadi cam tu...tak tau acik kata...mmg acik ni banyak angin dalam badan...lagi pun acik ni pesen ada 'bantal budak' selepas bersalin tu, kata org tua darah beku sebenarnya, bila benda tu berjalan/begerak hanya Allah yg tahu cam na sakitnya...makn 2 biji pain killer pun tak jalan...uuuuu

Waktu pagi, acik kena bangun awal, awal tak le begitu awal...cam kul 7 cam tu... time tu air mandi dah nak sedia dah... mandian daunan, sedap baunya... daun2 tu yang acik ingat daun serai wangi wajib ada, daun pandan, daun lengkuas dan daun mengkudu... daun ni direbus dalam periuk besar...peh tu ditapis tambah air biasa...mandi masa air ni suam2 ...kepala kena basuh semua...bila nak yang ketiga acik beli telah siap dikedai ubat cina, lagi senang bonda tak perlu susah nak sediakan tungku nak masak air seperiuk besar...cuma masak air dalam cerek dan curahkan pada daunan tu saja... memang jadi segar....masa dalam pantang ni acik dibenarkan mandi 1 kali sehari...dalam masa 7 hari tu... uuuuu

Peh mandi, breakfast dengan secawan susu dan biskut lutut tak pun biskut mayat...eeee buat alas perut sementara nak berurut.  Berurut ni pun tiga hari selepas bersalin, coz acik bersalin normal dan tak de apa2 masalah...(tak ada jahit2 de...)...Acik berurut cuma 3 hari je, kalau nak lagi baik selepas 40 hari tu ulang urut lagi baik bagi melongar-longarkan urat-urat yang tegang.

Pas berurut tu pakai le bengkung, time berurut Mak bidan yang tolong pakaikan, acik prefer bengkung yang panjang lilit satu badan tu, yang mana bengkung ni ada kepalanya, dan lengkap dengan rempah2 di'bonojot'kan oleh mak bidan, jadinya panas je le ari2, sejuk2 nanti masuk angin plak....lagi pun tulang punggung pun diikat sama, jadinya kalau nak berjalan dan duduk kena pelan2 dan penuh sopan le jawabnya.  Kan ke masa ni tak bleh lasak2, nanti urat2 terkejut.  Bila nak buang air tu kena le guna bangku, duduk pun dengan sopan je...

Selepas 3 hari tak berurut lagi dah, lepas mandi air dedaunan kena bertuam la plak...guna batu yang sebesar 2 genggam, panaskan dengan api pelahan didapur gas, bila rasa batu tu dah panas alihkan pada 1helai kain batik yg buruk tak guna lagi le, lipatkan kain tu sesuai dengan besar batu tu dan ikat ketat.  Tuamkan pada ari2, perut, peha, tapak kaki supaya panas untuk membantu pecahkan darah yang beku.  Setelah bertuam tu dari perut ke ari2 sapukan dengan air asam limau nipis yang dicampur dengan kapur, ini bertujuan untuk memecahkan darah2 yg beku, membuang angin dan pecah2kan lemak...sebelum berbengkung, tu yang jadi perut tak buncit tu....Bila dah dibenarkan mandi 2 kali sehari, acik pakai gak bengkung semula selepas mandi petang tu (mandi air panas)tapi tak de le basuh kepala, kerana lebih selesa bila berbengkung dan badan rasa tegap. 
Masa pantang ni makan nasi tak leh tambah, kalau rasa2 nak makan banyak letak le banyak2 nasi tu, tapi pastikan habis le kalu makan tu,  makan nasi sampai 3 kali sehari, semua nasi panas, nasi sejuk dilarang sama sekali.....maklum lah kan masa ni perut lapar je.... masa tu bonda baru balik dari umrah jadinya kismis, kurma, buah tinn, aprikot dan buah2 kering lainnya banyak, jadi acik makan le benda2 tu ... kadang2 makan biskut lutut sementara nak makan nasi....
To be cont'...

0 comments:

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei