Friday, July 8, 2011

Bila mato ku tak mao pejam...

Posted by Acik Mano at 10:40 AM
Terkebil-kebil mata dok pandang syiling....(tak nampak pun syiling coz gelap...)...mato tak mo pejam, tak lena acik tido...mana tak nye kul 8.30 mlm je dah padam...so waktu2 gini mana mato nak lelap lagi...tengok jam kul 1.45pg....uuuu ....lambat gi nak siang...
Teringat plak baju tak gosok lagi tuk pakai gi kerja sok...malas2 pun bangun gak...on tv...teringat plak dgn resepi apam yg baru disalin...oooo buat apam ok gak ni kan...semua bahan ada......tambahan dah terasa-rasa ditekak plak apam ni...
Campur semua bahan...on kan dapur gas...dalam resepi kata ambik masa 1jam 15 minit kena kukus...layan tv3 cite Anak Buluh Betong (ulangan...) ...tetiba bunyi senyap je plak tak de plak dengar air glebuk..glebuk..ngapa plak tak ngelegak air,mana nak masak apam acik kang ni...gi tengok...laaa, gas habis....cari akal cepat nak wat cam na???? ha rice cooker...kena plak bersihkan rice cooker dulu dari nasi yg tak habis malam tadi...tak pa janji apam acik masak...
ala ... kaki pengukus tak muat plak dlm rice cooker...apa akal nye...ternampak mangkuk ...nasib ko le magkuk jadi kaki pengukus jap ya...
masukkan loyang dlm rice cooker yg digenangi air...on suis...bukan main meriah bunyi air dari rice cooker, stimnya beruap-ruap kuar dari tutupnya...cam ni punya pesen cepat masak apam acik ni (dalam ati le berkata)....ya nye...45 minit je masak le apam tu... 
Terealsasi gak apam ala2 pelangi acik ...

sebelum dibakar...

ada sikit ala2 pelangi
kena improve lagi coraknye supaya cantik....u all nak resepi???...resepi ni acik tanya acik google...sumbernya tak pasti le siapa yg punya....

Bahan2...
-telur - 4 biji
-ovalate-2 sudu teh
-tepung gandum-300gram
-gula - 200gram
-santan - 11/2 cawan
-baking powder - 1 sudu teh
-esen vanila - sudu teh
-pewarna - ikut kesukaan...
Cara....
Pukul telur, gula dan ovalate hingga kembang...masukkan santan dan esengaul sebati...masukkan tepung dan kacau rata....
Sapukan loyang (7 in nye loyang) dengan minyak...dan panaskan pengukus yang telah diisi dgn air...
Bahagikan batter kepada beberapa bahagian mengiku cita rasa sendiri berapa banyak warna yang ingin diletak...acik buat 5 warna...gaul rata perwarna dengan batter
Kemudian tuang satu persatu batter yang berwarna dalam loyang selapis demi selapis...bila air dalam pengukus telah panas masukkan loyang dan kukus antara 45 - 1 jam...atau pun test dgn lidi pencucuk tuk pastikan apam dah masak atau blum...
Bila dah masak...bleh dipotong le kalu nak makan panas2...kul 4 pagi ni sodap ooo makan apam panas dgn kopi o....
lembut gak apam ni

1 comments:

Reflisia on 10:58 said...

wahhh terliur la nak makan kek ni...

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei