Wednesday, September 14, 2011

Posted by Acik Mano at 12:56 PM
Benggang..stress.. sakit ati. nyampah.. itu lah yang akan membuatkan tekanan darah seseorang tu boleh naik ..Tapi meati ada sebabnya yangmenyebabkan perkara tu semua berlaku kan.. Kalau acik.. perkara2 yg boleh menyumbang stress in adalah, tak pasti banyak ke tak.. emh kita tengok dulu ya..
1. Bunyi yang hiruk pikuk.. cam situasi yg sunyi sepi..aman damai.. tetiba tah apa2 org bercakap kuat2 dan tak tentu apa cerita dan tetiba gelak terbahak-bahak.. cam le tempat tu dia punya sorang.. tak hormat dgn org lian tul..
2. Bunyi alam pepagi buta.. yang tak di off kan oleh org yang set alam tu.. dah tahu tak mo bangun pepagi jangan le set .. kalau dah tahu nak bangun ..tak kan le tak perasan , org satu taman dah bleh dengar alam dia.. dia yg jam duk memekak di sebelah telinga pun tak leh dengar..membuta lagi.. Ni memang buat acik bengang.. ada jiran di flet acik tu, cam ni le.. alam dia kan bunyi dari kul 5.45pagi hingga le kul 7 pagi..tu pun bila kawan dia datang ketuk pintu rumah dia.. hari2 cam tu.. tensyon ooo.. dah tahu nak gi kerja pandai2 le nguruskan diri sendiri..tahu le yg dia tu kerga guard.. mungkin overtime kot sampai malam ..tu yang tak larat nak bangun pagi...kesian pun ada.. sebab pepagi buta time cuti Sabtu dan Ahad ingat nak sambung tido le selepas subuh.. nanti kawan dia datang ketuk pintu rumah dia bagai nak pecah.. sampai gegendang tinga acik pun rasa nak pecah gak... ya ampun.. cam ni punya orang pun ada .. sib bik acik tak de bby kalu takmao terjerit bby bila terperanjat bila dengar bunyi cam bom atom tu..kalu ayam dah lama dia mintak disembelih, tak laat nak berkokok coz tuannya tak mo bangun2 gak..sakit tekak si ayam jantan berkokok..credit to wanmerah.blogspot.com
pic tempel dari blog wanmerah.blogspo pinjam gambo ya wan...
3. Org yg malas/lembab buat kerja... ni le kisah anak2kan.. kalau disuruh tolong buat itu ini ada saja alasannya.. bukan suruh apa pun.. kemas kan bilik sendiri je.. suh susun buku2, baju2 yang dah selesai dilipat.. ad aje jawabnye.. jap..jap..kejapnye mao sampai dua tiga jam.. mak oooiii memang marah le perangai cam ni.. lagi satu takpaham2 basuh pinggan sendiri lepas makan.. ynag ni patuh le buat.. tapi yg sakit atinya.. kalau ada pinggan lain dalam sinki pun dia tak basuh ..jawapan mama suh basuh pinggan memasing lepas makan.. dah basuh dah.. yang tu papa punya suh papa basuh.. bukan main lagi jawapannya.. sesuka ati dia je.. berani suruh le.. so kena le cakap tolong basuh pinggan yg dalam sinki selepas u all makan... dah tu bukat kerja sambil main2.. kang terbabas plak bil air acik..
nile budakw yg rajin tlg acik di dapor..
 4.Orang yang kata dia tak pandai berbohong.. sebenarnya dia sedang berbohong.. yang ni tak tahu lah nak cakap apa.. hanya Allah sahaja yang akan tunjuk kebohongan dia.. tapi nak cakap apa ya pada dia.. supaya tidak berbuat bohong lagi...cam kata2 bodoh diatas yang menunjukkan dia berbohong.. tunjuk muka bodoh /seposen/ikan sardin ..muka berpura-pura/talam dua muka..
buat muka tak bersalah le lak..
 Kalu yg ni leh masuk ketegori ni ke tak.. kita tunggu keputusan mahkamah je le ya..tak baik menuduh org, kang jadi fitnah plak kang.. cam na nak gi mintak maaf..
gambar dr blog puteri.blogspot.com..
5. Orang yang selalu memperli-perli .. kalu tak puas ati cakpa je le.. jangan plak menyakitkan ati orang lain.. bak kata  pepatah Melayu.. Pukul anak sindir menantu..bukan nak kondem orang2 vatren.. kalu nak cakap cakap terus terang, kan senang orang paman, ni nak bermadah -madah ..cam lagu Ziana Zin plak Madah Berhelah.. ni bukan zaman nak jaga hati orang dengan bermadah-madah.. cakap je terus terang.. senang cite, maka tiada siapa yang terasa...kalu cakap perli-perli ni kan membuat dosa namanya (bagi acik le) sebab menyakitkan ati rang lain, tapi kan ..mengapa plak org lain nak terasa kalu dia pun tak ada apa2 nak dirahsiakan antara mereka berdua..(yg bercakap dan yang terasa) ni mesti sebab tak sependapat le ni, tapi tak mahu mengaku kesilapan antara satu lain...atau pun tak leh nak memaafkan orang..
tq Cik Google..
6. Orang yang suka cakap belit-belit... sekejap cakap lain, bila kena sergah cakap lain plak.. memang membengangkan.. eee. geram..tiada pendirian tul...

7.Orang yang tidak tepat janji atau tak menepati masa.. ni memang mengeramkan.. acik ni jam pun acik cepatkan dlm 5 minit dr waktu biasa, sebab tak suka buat orang menunggu.. kalu dah tahu akan lambat, call le bagi tahu, tak de le org tercekat cam tiang lampu nunggu dia tiba..
Rupa-rupanya tak banyak pun sebab musabab ygmambuat darah acik bleh naik tinggi.. tak sampai 10 perkara pun..ingat kan banyak tadi..tapi ikut kata cikgu, kalau leib dari satu , tu tanda nya banyak le.. so banyak le sebab yang bleh menaikkan tekanan darah acik..so .. bila stress cam ni, bawak banyak bristifar dan memaafkan orang lain.. dgn mengucapkan mereka tidak memahami dan mengetahui dan kekadang lalai.. so kita jadi tenang kembali..

0 comments:

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei