Wednesday, March 16, 2011

Gulai Pucuk Ubi

Posted by Acik Mano at 12:42 PM
Misi ke dua ... pucuk ubi dan terung belanda/pipit/berembang berjaya juga...sayur2 yang disapu bersih dari umah Bonda yg ni pun acik bawak gi opis... so kalu bawak gi opis kena le kurangkan cilinya... they all d opis ni tak tahan pedas... so yg di umah nye kena le tambah cili lagi... kalu tak hubby tak mo makan le....

Ni resepi sempoi je...Gulai pucuk ubi dengan terung belanda + ikan masin...
Bahan:-
-Secekak pucuk ubi-ambil daunnya
-Segengam terung belada...yang ni kena tenyeh dengan batu tumbuk supaya terung tu pecah2
-Cili padi 21 biji, kalu tak mo pedas guna 19 biji je
-Kunyit hidup  sebesar ibu jari(ibu jari kiut miut ..)
-Garam secukup rasa(letak sikit je dulu coz nnti ikan masin buat gulai lagi tambah masin kuahnye..)
-Ikan masin potong2 kecil... suka ati u all lah nak letak ikan masian jenis apa...
-Asam keping - 1 keping je...
-Santan dari sebiji kelapa...pati santan asingkan

Cara:-
-Cili padi, garam, kunyit ditumbuk lumat....
-Masukkan santan (pati santan jangan dimasukkan lagi) dalam periuk, pasangkan api sederhana, kacau santan sentiasa supaya tidak pecah minyak (kacau dengan lemah lebut ya, jangan ganas...)....bila megelegak masukkan terung belanda, kacau sentiasa....pastikan terung empuk...
-Masukkan pucuk ubi, kacau sentiasa, bila pucuk ubi telah empuk, masukkan ikan masin dan asam keping...biarkan gulai mengelegak seketika...masukkan pati santan dan kacau hingga mengelegak
-Sesuaikan rasanye....then bleh dialihkan dari api...
 Ikut kata bonda bila dah masak gulai alihkan dari api jangan bio kan diatas tungku tu...coz nanti guali tak sodap.... kan pa de... kalu dibiokan atas tunggu tunggu tu panas, kuah tu masih mengelegak...jadi bila dibiarakn kuah akan pecah minak plak...
Ni le acik bawak opis....
Meh kenkawan.... kite makan....bawak sekali sambal belacan....kerabu mangga tu Cik Neeza yg buat n bawak....

0 comments:

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei