Monday, April 11, 2011

Bubur Demam...

Posted by Acik Mano at 12:15 PM
Acik buat bubur demam ni tuk anak sulung acik....sian dia...tak makan pa2 sejak balik dr umah sewa dia...ari Jemaat tu...
Acik kata ok le tu tak makan pa2...leh kurus ... cam mama tu ari demam tak makan 2 hari dah turun 1 kg...kehkehkeh  = )
Anakku yg demam...tapi masih ada selera nak nengok tv...(abaikan pemandangan sekeliling... sebab tak sempat nak kemas, coz dia dah berkampung di situ tuk nengok tv....)

Then dia kata nanti nak timbang dah turun berapa kg... so sian plak kan bebudak... (budak ke??? bagi acik budak gi...) buat le bubur nasi berkentang...buan dia je sebat adik dia pun sebat sama...
Bahan2...
- Beras le...namanye pun bubur nasi...(dalam secawan)...
- Ubi kentang sederhana besar 1 biji--buang kulit dan potong dadu...
- Sayur2 campur
- Ayam/daging (ikut suka kalau nak tambah...)
- garam
- minyak untuk menumis
 Bahan yang perlu di tumbuk....
- Bawang merah 4 ulas
- Bawang putih 1 ulas
- Udang kering 1 sudu..(sikit je buat rasa)
- Lada hitam biji 1 sudu kecil
Cara...
-Beras dicuci bersih...
- Tumis bahan2 yg ditumbuk dlm periuk...bila naik bau, masukkan air dalam 5 cawan, dan masukkan beras...masak beras sehingga beras masak jadi nasi n nasi tersebut pecah2...pastikan kacau selalu supaya tidak melekat..
-masukkan ayam/daging...pastikan empuk, kemudian masukkan kentang...
- setelah kentang empuk, masukkan garam dalam sejemput...
- masukkan sayur campur... sesuaikan rasa... wala dah siap...
versi tak de mix vegetable..

meh makan meh...kang sejuk tak sedap.....
Walaupun amik masa 11/2 jam gak nak siapkan ... demi anak buat juga....sian dia tak makan pa2...kang kurus sangat kang susah plak nanti pala nampak besar dr badan (tak cantik oooo...)
Then adik dia yg kecik bagi soalan bonus pd acik.... mama dah lama tak buat bubur asura, mama buat le lamatak makan.... acik ???? lagi serik... tapi sedap gak ada rempah2 n kacang2...nanti ke bila mama terlebih rajin nanti bleh buat...(eeee... bila tu nak terlebih rajin...)

0 comments:

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei