Tuesday, October 4, 2011

Pengaruh

Posted by Acik Mano at 9:52 PM
Sambungan dari  talk Wardina, ari ni baru berkesampatan nak sambung .....Diri kita dipengaruhi oleh sekeliling kita....oleh itu bila berkawan-kawan kena le cari kawan yang betul.. kawan yang betul tu tu cam na ya.. kawan yang boleh membawa diri kita membuat perkara yang baik.. bukan membuat perkara yang tak bermanafaat.. sebab sedikit sebanyak kawan akan mempengaruhi kita jua..
Seperti kisah si penjual minyak wangi.. jika kita berdiri hampir kepada penjual minyak wangi ..maka bau wangi itu akan melekat di baju kita.. contoh lain.. bila kita masuk toilet awam je le.. bila kuar dari toilet tu.. sah2 le kita pun akan terbabit bau toilet gak.. kehkehkeh.. tak caya.. cuba try.. toilet yg gempaq sikit.. kat mana ya.. stadium bola.. toilet pasar, stesen bus.. acik tak pasti coz skrang semua toilet di M'esia setahu acik lah dah tak cam dulu.. semuanya bersih2 belaka, nak cari yg kotor susah sikit..jadinya kalu kawan buat tak baik ..tak pasal2 nama kita akn terbabit sama.. org akan sebut2 gak nama kita.. di tu berkawan dengan si fulan tu gak.. tah2 si fulan tu pun sama cam dia gak.. jadi hantu..kan terbabit gak nama org yg tak bersalah..
kalu kawan dgn org yg  baik2 plak.. takkan lah dia perangai buruk cam tu kan dia rapat dgn imam masjid .. mesti lah dia ikut gi masjid, takkan org masjid perangai buruk cam tu plak..
Kan apa yang baik atau buruk org akan mengaitkan dgn kawan2 yang berkawan dengan  mereka ..
Sama seperti membaca juga...Membaca bagus.. amalan membaca sangat digalakkan tak kira tua atau muda. membaca jambatan ilmu.. tapi awas perhatikan apa yang anda baca.. majalah apa yang anda beli setiap bulan.. yang berilmu ke  apa.. kerana apa yang anda baca, dengar , lihat akan mempengarhui diri anda jua.. jika majalah keibubapaan yang anda tatap tiap2 bulan boleh jadi ibubapa yang cemerlanglah anda nanti.. kalu Jelita ke Wanita ke.. Selain daripada itu dengan membelek-belik majalah2 ni lama kelamaan akan membuat kita menjadi rendah diri disebabkan apa yang kita baca.. dan membuat perbandingan dengan diri kita.. ini tak baik tuk kesihatan.. tu yang menjadi masalah tu..ada harapan le anda akan berabis tiap bulan untuk menjadi lebih kurus, ayu dengan mekup tebal, baju dan aksessori yang voke2.. sebab kita ni manusia yang mempunyai selera yang tidak terbatas.. bila tengok benda2 yang cantik2 org lain cantik2 mula le cemburu nak juga cam tu.. so berabis le tiap bulan tuk mendapatkan apa yang dikehendaki.... itu, buakan tak boleh .. boleh tu boleh tapi berpada-pada le.. apa salahnya jika beli majalah tu tuk mengambil ilmu yang bermanafaat.. yang tak baik tinggalkan je.. jangan menjadi mangsa keadaan/iklan...kalu mampu tak ada salahnya.. tapi jangan sampai membazir udah le..cam ni ha.. tidur dgn handbag..ya le siapa yang tak mao dipandang cantik.. semua suka dipuji.. tapi berpada-pada le ya.. peringatan kepada acik gak ni..
tq cik google
Kalu suka berjinak-jinak dengan Saji.. ada harapan menjadi tukang masak yang daabaom lah (termasuk badan tukang masak gak ni).. mana taknya bila tengok gambar2 yang menyelerakan mesti berminat nak try lama2 jadi pandai le.. (tu kalau rajin nak cuba.. kalau rajin tengok je tak de harapan le kan..) ..Jadi pandai2 lah memilih apa yang baik tuk minda kita.. sebab ilmu yang baik dan menafaat, sihat untuk minda kita.  Lagi satu kecantikan luaran itu lahirnya dari dalam...jka dalaman bersih ianya akan terpancar ke wajah...

2 comments:

mamawana on 23:22 said...

Assalam,

Terima kasih sudi singgah blog mamawana. Kita perlu mencari sahabat yg baik dan saling ingat mengingati kan... Nice sharing.

Acik Mano on 09:04 said...

kan apa mamawana.. ilmu yg ada kita panjang2kan.. itu je yg boleh membantu kita.. nanti nak bersedekah harta ...tak punya tuk dibawa ke akhirat..

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei