Saturday, February 18, 2012

Tidak Stress

Posted by Acik Mano at 8:53 PM
Lama tul tak menyibukan diri dlm ruang acik  ni.. lama tul.. bukan apa.. tak berapa minat nak bercerita (tah ada yg baca tah tak..) tak ada pun tak pa.. yg penting bila stress duk menaip so bleh kurangkan kestressan acik.. jadi maksudnya yang lepas2 tu acik tak stress le  ya, sbb tak ada nak mengetuk jari jemari yg mulus ni dikeybord.. (ye le tu?? cam tak caya je..)
Kali ni saja je nak menekan kerybord.. bukan stress tau.. mungkin juga stress ni... bau yang membuatkan emosi acik teringat umah..terinag kampung  tak ada suasana duk di pejabat.. uuu siapa le pakai minayk wangi bau cam ni.. bukan kutuk baunya kurang sedap.. tapi baunya membuatkan hati acik teringat mood di  rumah.. dah basuh hidung dah.. sapu dgn bedak bby.. stil tak hilang baunya.. uuu .. cam na ni betul2 jadi malas duk dlm opis ni.. uuu .. bau nye buatkan perasaan acik jadi gundah gulana je.. nak tidur pun ada gak jadi mata ni...uuu ni sedap tidur ni time kul 12 ni...

Lagi satu topik yg stress sekarang ni.. cerita bby meninggal sebab tersedak susu.. ya le tahu dah ajal dia.. tapi bukan ke itu sebab kelalaian dan kecuaian orang yang memberi susu.. yang paling sedih sudah le nak dapat anak sorang sikit punya susah.. bila dah dapat begini plak dugaan yg Allah bagi.. memang kena bersabar tahap tinggi tul.. ya le segala yg dikurnikan Allah akan datang dengan  dugaan nya.. so sedialah menghadapinya dengan tabah.... itu semuanya menguji kekuatan kita sebagai hamba yang patuh...

Teringat pesan bonda dan aruah Mak Long(tukang urut) .. klau susukan anak tu.. pegang elok2.. pastikan kepalanya lebih tinggi .. tambahan bagi yang menyusu badan.. duduk masa nak susukan bby jangan nak mengereng je.. susukan sambil duduk elok2 jangan layan malas dan mata mengantuk ..takaut nanti budak lemas denagan susu tu.. jadi memang jarang le dan tak pandai langsung menyusukan bby sambl baring.. mesti duduk.. lagi pun kata aruah Mak Long.. nanti breast jadi lawa tak sama bentuk deduanya, .. kehkehkeh .. tah betul atau tak acik tak pasti.. yang pasti lepas bby minum susu kena urutkan  belakang dia tuk kuarkan angin .. itu yang acik amalkan pada bby acik masa dulu.. bila mereka dah besar agak2 2 tahun dah pandai pegang botol sendiri baru le biar kan je mereka layan botol susu mereka tu.. memang le susah sikit bila minum susu botol ni.. nak bangun buat susu.. ada gak masa mata ni tak mo bukak betul2, tapi seingat acik tak ada le plak tercurah air panas ditangan.. ada agak kawan2 cite tercurah air ditangan le.. susu tertupah le.. macam2 cite acik dengar .. Alhamdulillah le bagi acik tak ada plak berlaku benda2 yang mengarut-ngarut cam tu masa waktu buat susu tuk anak2 diwaktu tidur malam.. bagi mama n papa yg masih melayan anak2 waktu malam2 ikhlaskan diri untuk mennanggung tanggungjawab tersebut.. maka semuanya menjadi senang belaka.. apa2 pun mintan pertolongan Allah jua supaya apa yang kita buat dipermudahkan Dia..amin...

1 comments:

al-lavendari on 18:27 said...

terima kasih kerana sudi singgah dan baco entri lamo ese !

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei