Thursday, January 31, 2013

Karipap sardin

Posted by Acik Mano at 12:10 PM
Hasil semalam...kariap..lama dah acik tak buat karipap... ada versi bulat gak..kalau org Johor panggil n epok-epok..
Apa plak kes ni ada yg bualat ada separuh bulat... ni le kes doh berlebih, dan inti nya plak dah tinggal sedikit.... tu yg buat bulat....Asalnya ini karipap ni telah dibuat hari Ahad...maklumlah penyakit M menebal ..so sumbat je inti dlm peti sejuk... at last inti sardin ni dikapit dengan roti..jadi roti bakar berini sardian le plak...kadang2 tu buat roti goreng berinti sardin..sebab malas tu yang dikapit dan dibakar je..
 tengok le tu epok-epok tu montel tul dia...suka singat sebab kulitnya licin ...dulu kalau buat mesti menguritu...nak tahu cam na...?Resepi acik abik dari 2 orang tukang jual kueh..
From my sis... majerin 2 sudu .. minyak masak 1/2 cawan dipanaskan dalam kuali...bila magerin cair sepenuhnya tutupkan api..
Tepung pula diperasakan dengan garam halus..kemudian gunakan senduk...ratakan minyak yang panas tadi ke dalam tepung yang telah bergaram...
Ikut kata boss lama acik..bapak dia buat karipap guna air sejuk dari peti ais..
So bila dah mesra tepung dan minyak masukkan sedikit-sedikit air dan uli kan tepung supaya membentuk doh yang boleh  dicanati...wala bila dah siap bulat-bulatkan dan canai...terapkan dengan bentuk bulat...masukkan inti...kelimkan tepinya ...goreng dengan api sederhana ..ini le hasinya.....jadi dinner acik sekeluarga malam tadi...NI gagah gak buat coz anak yg teringain sangat nak buat so mamanya kena le jadi rajin kan..supaya anak2 juga jadi rajin...kena tunjuk contoh le gamaknya...


2 comments:

zawani on 21:38 said...

sedapnye... huhu... boleh try ni

acik mano said...

tray le... kalau hasil tangan sendiri memang sedap...

 

What Ever... Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei